Boże Ciało w Kościele katolickim
Święto Bożego Ciała jest jednym z głównych świąt katolickich, obchodzone na pamiątkę Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa. Początek obchodzenia tego święta sięga XIIIw., kiedy to na Soborze Laterańskim IV przyjęto dogmat o transsubstancjacji, czyli przemianie chleba i wina w Ciało i Krew Chrystusa. Istotą tego święta jest procesja do czterech ołtarzy, gdzie czytane są cztery Ewangelie, tematycznie związane z Eucharystią.
Świadomość niezwykłego cudu przemiany konsekrowanego chleba i wina w rzeczywiste Ciało i Krew Chrystusa towarzyszyła wiernym od początku chrześcijaństwa. Bezpośrednią przyczyną ustanowienia Święta Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa były objawienia bł. Julianny z Cornillon. Już jako szesnastoletnia dziewczyna przeżyła pierwsze widzenia, natomiast w 1245r. Juliannie ukazać się miał Chrystus, który domagał się ustanowienia święta Eucharystii w pierwszy czwartek po święcie Trójcy Przenajświętszej. Niedługo po tych wydarzeniach Juliannę oskarżono o herezję i zaprzestano obchodzenia święta Bożego Ciała.
Dopiero w 1263r. do ostatecznego uznania święta Bożego Ciała jako ogólnokościelne skłonił ówczesnego papieża cud w Bolsenie (Umbria), gdzie podczas przemienienia na Mszy Św. odprawiający kapłan zauważył, że z konsekrowanej hostii zaczęły spadać krople krwi. Poplamiona krwią chusta została przesłana do Orvieto, gdzie właśnie przebywał papież, który rozpoczął starania o ustanowienie nowego święta.
W Polsce jako pierwszy święto to ustanowił bp Nankier w diecezji krakowskiej, z kolei pod koniec XIV w. święto Bożego Ciała było obchodzone już we wszystkich diecezjach.
Procesje eucharystyczne w dniu Bożego Ciała zostały wprowadzone później niż samo święto. Już w XV wieku procesje odprawiano w całych Niemczech, Anglii, Francji, północnych Włoszech oraz w Polsce. W Niemczech procesję eucharystyczną łączono z modlitwą błagalną o odwrócenie nieszczęść oraz o dobra pogodę, dlatego też przy czterech ołtarzach śpiewano teksty Ewangelii oraz udzielano błogosławieństwa Najświętszym Sakramentem. W Polsce zwyczaj ten wszedł do „Rytuału piotrkowskiego” z 1631r. i jest publicznym wyznaniem wiary.
Oprac. na podst.: www.gosc.pl
Fot. www.kosciol.wiara.pl