Nowy projekt: door-to-door i likwidacja barier architektonicznych

 Transport typu „door-to-door” dla osób o ograniczonej mobilności oraz dostosowania architektoniczne w budynkach wielorodzinnych – to główne cele działań, które będzie realizował Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Z udogodnień skorzystają jednostki samorządu terytorialnego (JST), w tym gminy o profilu miejsko-wiejskim. Realizacja projektu to wynik umowy podpisanej 7 sierpnia br. pomiędzy Ministerstwem Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej a PFRON-em.

Dzięki podpisanej w MRPiPS umowie z PFRON beneficjenci projektu będą mogli skorzystać z indywidualnego transportu dla osób niepełnosprawnych do placówek zdrowia czy rehabilitacyjnych oraz poprawić dostępność budynków wielorodzinnych, osiedlowych i publicznych. Ważnym elementem zmian będzie budowa podjazdów i  modernizacja wind, m.in. zostaną wyposażone w systemy dźwiękowe z napisami brajlowskimi, systemy dotykowe i wizualne. – Systematycznie, krok po kroku, staramy się realizować kolejne projekty, które mają zmienić przestrzeń publiczną tak, by osoby niepełnosprawne mogły aktywnie uczestniczyć i w życiu zawodowym, i społecznym, żeby mogły docierać do placówek zdrowia czy na rehabilitację. Teraz dostęp indywidualny nie jest praktycznie możliwy. My chcemy to zmienić i dlatego szukamy nowych projektów, wspólnie z Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych pracujemy nad nowymi pomysłami po to, by poprawić jakość życia osób niepełnosprawnych i potrzebujących wsparcia – powiedział podczas briefingu Krzysztof Michałkiewicz, pełnomocnik rządu ds. osób niepełnosprawnych i sekretarz stanu w MRPiPS. W imieniu MRPiPS umowę podpisywał minister Kazimierz Kuberski, podsekretarz stanu.

Problematyka związana z tak szeroko pojmowaną dostępnością dotyka wszystkie grupy osób z niepełnosprawnością, niezależnie od wieku czy posiadanych schorzeń. W dyspozycji naszego resortu, w obszarze wsparcia osób z niepełnosprawnościami, w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój znajduje się ponad 400 mln zł. Łączna wartość projektów realizowanych przez PFRON to 148 mln zł, co stanowi 37 % tych środków. Jednym z projektów zaproponowanych przez PFRON jest projekt pt. „Usługi indywidualnego transportu door-to-door oraz poprawa dostępności architektonicznej wielorodzinnych budynków mieszkalnych” o łącznej wartości ok. 54 mln zł, w tym ze środków EFS –  45 mln zł oraz środków budżetu państwa – 9 mln zł – powiedział Kazimierz Kuberski.

Door-to-door – nowa usługa transportowa dla osób niepełnosprawnych

Projekt pod szyldem „door-to-door” ma wprowadzić nową jakość usług transportowych w jednostkach samorządu terytorialnego, szczególnie na obszarach wiejskich, w których dostęp do placówek zdrowia czy placówek rehabilitacji, a nawet do zakładów pracy na otwartym rynku jest utrudniony. Dzisiaj osoba niepełnosprawna musi korzystać z środków transportu zbiorowego, który nie zapewnia w wystarczającym stopniu bezpośredniego dotarcia do danych placówek. – Dotacje na uruchomienie usług transportu „door-to-door” dla osób o ograniczonej mobilności oraz na dostosowania architektoniczne w budynkach wielorodzinnych to działania mające bezpośredni wpływ na życie codzienne osób borykających się z takimi trudnościami w naszym kraju. Osoby doświadczające problemów w przemieszczaniu się są narażone na wykluczenie i rzadziej podejmują aktywność społeczną czy zawodową. W ramach nowego projektu realizowanego przez PFRON jednostki samorządu terytorialnego będą mogły skorzystać z grantów, w ramach których zlikwidowane zostaną przeszkody architektoniczne i problemy transportowe – zauważa prezes zarządu PFRON Marlena Maląg. Jak dodaje, Fundusz stara się sięgać również po te programy, które można realizować ze środków europejskich. – Sięgamy po środki europejskie, by zmieniać standardy, zwiększać dostępność, ale przede wszystkim poprawiać aktywność osób niepełnosprawnych – mówi Marlena Maląg.

Likwidacja barier architektonicznych

Usprawnienia architektoniczne w budynkach mieszkalnych powinny polegać na dostosowaniu obiektu w taki sposób, by osoby niepełnosprawne mogły samodzielnie korzystać z jego części wspólnych. Zakres usprawnień jest szeroki i obejmuje m.in. montaż barierek, podjazdów, podnośników, wprowadzenie rozwiązań bezprogowych, montaż lekko otwierających się drzwi czy automatycznego oświetlenia. Wśród innych zmian można wymienić instalację włączników na wysokości umożliwiającej korzystanie z nich przez osoby na wózkach, usprawnienia dla osób niewidomych i słabowidzących (np. oznaczenia szklanych drzwi, przyciski klawiszowe, oznaczenia dotykowe, napisy brajlowskie lub oznaczenia wypukłe). Usprawnienia powinny być przygotowywane z wykorzystaniem zasad uniwersalnego projektowania.

Cały projekt z budżetem sięgającym ponad 53,7 mln zł jest kolejnym krokiem dla realizacji rządowego Programu Dostępność Plus, w ramach którego podjęte zostaną kolejne działania zmniejszające wykluczenie społeczne powodowane barierami. – Ten projekt jest już kolejnym w ciągu ostatniego miesiąca, który wzmacnia działania na rzecz programu Dostępność Plus. Przed kilkoma dniami podpisana została umowa dotycząca szkolenia pracowników transportu zbiorowego, co ma na celu również poprawę jakości usług dla osób niepełnosprawnych – dodaje Marlena Maląg. PFRON realizuje także własny program pod nazwą „Wyrównywania różnic”, w którym podobne działania realizowane przy współpracy z samorządami są wzmacniane budżetem sięgającym ponad 65 mln zł.