Rekordowe zawody w historii wyścigów górskich w Limanowej – podsumowanie 15. Międzynarodowego Wyścigu Górskiego Limanowa- Przełęcz pod Ostrą

21 sierpnia 2024 r.

15. Wyścig Górski Limanowa – Przełęcz pod Ostrą 2024 był pod każdym względem rekordowy.  Zarówno, jeśli chodzi o ilość zawodników, wyniki sportowe, zasięgi medialne jak i tempo przygotowań. Do wyścigu zgłosiło się 115 zawodników z 14 państw.

Podczas rozgrywanych w sobotę 27 lipca i niedzielę 28 lipca podjazdów treningowych i wyścigowych, na trasie pojawili się zawodnicy z: Austrii, Chorwacji, Czech, Francji, Hiszpanii, Macedonii Północnej, Niemiec, Kosowa, Polski, Serbii, Słowenii, Szwajcarii, Węgier i Włoch. Rozgrywany w malowniczym Beskidzie Wyspowym wyścig był 7 Runda Mistrzostw Europy FIA w Wyścigach Górskich (FIA EHC) i 9 i 10 Rundą Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski (GSMP).

W krótkim czasie działaczom z Auto Moto Klubu Limanowa, wspieranym podczas zawodów przez partnerów, sponsorów, służby mundurowe czy zabezpieczenia, w tym medycznego, udało się po raz kolejny zorganizować zawody na najwyższym europejskim poziomie.

Przygotowanie i realizacja zawodów będących rundą Mistrzostw Europy FIA w Wyścigach Górskich (FIA EHC) oraz rundami Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski to niełatwe wyzwanie. Bez wsparcia finansowego, logistycznego i organizacyjnego władz samorządowych Małopolski, powiatu Limanowskiego i Gmin, bez zaangażowania naszych Sponsorów i Partnerów i bez profesjonalizmu ekipy AMK Limanowa ten wyścig po prostu by się nie odbył. Trzeba pamiętać, że w krótkim czasie na terenie Limanowszczyzny pojawiło się prawie 2000 osób (nie licząc kilkunastu tysięcy kibiców): zawodników, członków teamów, sędziów z zaprzyjaźnionych automobilklubów i osób zaangażowanych w organizację wyścigu; wszyscy musieli gdzieś spać, coś jeść. Małopolska, a w szczególności mieszkańcy Powiatu Limanowskiego, po raz kolejny zdali egzamin z gościnności na przysłowiową „piątkę”. Pragniemy za to serdecznie podziękować.mówi Bogdan Pałka, Prezes AMK Limanowa, Dyrektor Wyścigu:
 
Sobotnia, 9 Runda Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski przyniosła co najmniej trzy rekordy. Dla kierowców klasyfikowanych w GSMP wyścigowy dzień składał się z dwóch podjazdów treningowych i podjazdu wyścigowego, dla zawodników z FIA EHC –wszystkie podjazdy były treningami. Na starcie pojawiło się 111 kierowców. W Beskidzie Wyspowym panowała upalna, słoneczna pogoda.

Znakomicie pojechał Michał Ratajczyk, bijąc z czasem 2:06,184 rekord trasy dla samochodów z Kategorii 1 (auta z nadwoziem zamkniętym). Kierowca Mitsubishi Lancera nie cieszył się długo swoim rekordem, kilkunastu tysięcy zgromadzonych wzdłuż trasy kibiców nie zawiódł lider klasyfikacji generalnej GSMP, Grzegorz Rożalski, którego 1100 – Mitsubishi Lancer potrzebował zaledwie 2:04,317 na dotarcie do mety. Tym samym padł nowy rekord trasy dla aut z Kat. 1.

Ceremonia wręczania nagród za 9 Rundę GSMP poprzedzana została oficjalnym rozpoczęciem zawodów, w którym udział wzięli Łukasz Smółka, Marszałek Województwa Małopolskiego oraz gospodarze terenu w Powiatu Limanowskiego: Starosta Mieczysław Uryga i Wicestarosta, Ewa Filipiak.


 
Drugi dzień 15. Wyścigu Górskiego Limanowa – Przełęcz pod Ostrą to prawdziwe europejskie ściganie: zaplanowano podjazdy wyścigowe 7 Rundy FIA EHC – Mistrzostw Europy FIA w Wyścigach górskich. Do Małopolski przyjechali prawie wszyscy czołowi zawodnicy startujący w tym cyklu, na liście startowej FIA EHC znalazło się 40 kierowców. Jednocześnie rozgrywano 10 Rundę Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski; w sumie na trasę wyruszyło 111 zawodników.

Poranny podjazd treningowy odbył się na suchej nawierzchni, bez szczególnych zdarzeń. Kiedy zawodnicy zjechali na swoje stanowiska serwisowe, zaczął padać lekki deszcz.
Pierwszy podjazd wyścigowy rozpoczęli – jak zawsze – kierowcy klasyfikowani w GSMP Hist. Po ich przejeździe organizatorzy z Auto Moto Klubu Limanowa zarządzili przerwę na zmianę opon – deszcz stawał się bardzo intensywny.
W Kat. 1 (samochody z nadwoziem zamkniętym) na śliskiej nawierzchni najlepiej poradził sobie Grzegorz Rożalski, wyprzedzając Michała Ratajczyka i Waldemara Kluzę.

Kiedy na mecie zameldowali się wszyscy kierowcy aut z Kat. 1, kilkanaście tysięcy kibiców czekało na rozstrzygnięcie rywalizacji w Kat 2 (bolidy). Na mokrej nawierzchni najlepiej poradził sobie rekordzista trasy, wielokrotny Mistrz Europy Christian Merli (ITA), odnotowując kolejne zwycięstwo w Limanowej. Za nim uplasowali się Goefrey Schatz (FRA) i Alexander Hin (DEU). Ta trójka odebrała z rąk Witolda Kozłowskiego, wicemarszałka Województwa Małopolskiego i przedstawicieli Powiatu Limanowskiego oraz Polskiego Związku Motorowego.

Wyniki wszystkich podjazdów dostępne były na żywo www.wyniki-online.pl , na stronie AMK Limanowa i stronie internetowej wyścigu dostępna była video relacja, kibice słuchali także relacji w Race Radio, na częstotliwości 90,8 FM. Przez dwa dni zawodom towarzyszyła także ekipa ogólnopolskiej TVP3, relacje ukazywały się zarówno w TVP3 regionalnej, jak i w TVP Polonia.
Również w dziedzinie mediów padł kolejny rekord: w mediach społecznościowych wyścig oglądało i komentowało ponad milion internautów!

Zapraszamy  do obejrzenia  oficjalnej relacji z zawodów dostępnej na kanale youtube AMK Limanowa:
https://youtu.be/SReBPHIp35M

Tegoroczną edycją Samochodowego Wyścigu Górskiego objęli patronatem honorowym:

Ireneusz Raś, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki,
Łukasz Smółka, Marszałek Województwa Małopolskiego.

Partnerem Strategicznym wyścigu było Województwo Małopolskie

Partnerem Głównym wyścigu było LOTTO

Sponsorami wyścigu byli m.in. ORLEN OIL i Grupa MASPEX z marką TYMBARK

źr. AMK Limanowa