Potrzebujesz odpisu aktu urodzenia lub małżeństwa? Nie musisz iść do urzędu, nie tylko po to, by zawnioskować o ten dokument, ale i by go dostać. Od dziś możesz go mieć od ręki – w wersji elektronicznej. Poznajcie naszą nową e-usługę.
– Chcemy maksymalne przyspieszyć obsługę obywateli i jednocześnie odciążyć urzędników – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski. – Nieustannie staramy się ulepszać nasze usługi tak, by były proste i nowoczesne. Udostępniane dziś rozwiązanie jest pierwszym tego typu w Europie – dodaje szef MC.
Popularna usługa
Najpierw nieco teorii – odpis aktu stanu cywilnego to dokument, który potwierdza zdarzenie zarejestrowane w urzędzie stanu cywilnego. Odpisów aktu stanu cywilnego potrzebują np. osoby planujące ślub. Odpisy są często wymagane przy załatwianiu wielu życiowych spraw.
Już jakiś czas temu wdrożyliśmy e-usługę umożliwiającą wnioskowanie online o odpis aktu.
– Do tej pory skorzystało z niej ponad 110 tysięcy osób. Z miesiąca na miesiąc staje się coraz bardziej popularna – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski.
Od dziś dostępna jest jej nowa odsłona. O odpis nie tylko można zawnioskować przez internet, ale i otrzymać go automatycznie – w wersji elektronicznej. Co to oznacza w praktyce? System wygeneruje dokument bezpośrednio z Systemu Rejestrów Państwowych (SRP), a następnie prześle go na Twoją skrzynkę i to bez zaangażowania urzędnika. Pełnoprawny dokument trafi do Ciebie szybciej niż się spodziewasz.
Wydanie dokumentu przez automat będzie możliwe przy spełnieniu kilku warunków.
- odpis aktu, o który wnioskujesz, musi dotyczyć Ciebie, Twoich dzieci, małżonka lub rodziców,
- system – w trakcie wypełniania wniosku – musi potwierdzić, że możliwe jest automatyczne wydanie odpisu. Chodzi o informację, czy akt jest zdigitalizowany, jawny i bez założonej blokady wydawania.
- płatności za odpis należy dokonać online.
Które akty dostępne są od ręki? W Systemie Rejestrów Państwowych (SRP) obowiązkowo rejestrujemy akty od 2015 roku. W tym momencie to na ich odpisy nie trzeba czekać. Stale prowadzimy migrację do systemu także starszych dokumentów. Kontynuujemy też proces parentyzacji, czyli tworzenia w systemie jednoznacznej relacji rodzic – dziecko. Prosimy o cierpliwość, robimy to stopniowo.
Wniosek online, dokument online
Co zrobić, żeby najpierw zawnioskować o odpis, a później dostać go w wersji elektronicznej? Potrzebujesz profilu zaufanego i wizyty na portalu GOV.pl.
Szczegółowe informacje wraz z instruktażem, jak założyć profil zaufany można znaleźć na stronie:
https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/odpis-od-reki
Ważne! Odpis, który uzyskasz, będzie miał moc prawną tylko w wersji elektronicznej. Nie drukuj go i przekazuj tylko w tej postaci. Wydruk nie ma mocy prawnej. Automatyczny odpis będzie zawierał podpis kwalifikowany potwierdzający autentyczność odpisu.
Ważne! Jeśli system nie wyda Twojego odpisu automatycznie i tak go otrzymasz. Odbędzie się to jednak z udziałem urzędnika.
Za uzyskanie odpisu trzeba zapłacić – tak było zawsze, to nie ma związku z nową e-usługą:
- 22 zł – za odpis skrócony aktu stanu cywilnego (także za odpis wielojęzyczny w formie papierowej),
- 33 zł – za odpis zupełny aktu stanu cywilnego.
Jeśli załatwiasz sprawę przez pełnomocnika – zapłacisz dodatkowo 17 zł za pełnomocnictwo.
Wysyłając wniosek online, masz do wyboru dwa sposoby płatności – online lub przelew bankowy bądź pocztowy.
Gotowy odpis znajdziesz w swojej skrzynce odbiorczej na swoim koncie Mój GOV. Znajdziesz ją na www.GOV.pl (prawy górny róg strony), a dostaniesz się do niej po zalogowaniu profilem zaufanym.
Źródło: gov.pl