listopad 2024
PWŚCPSN
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 

listopad 2024
PWŚCPSN
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 

Starostwo Powiatowe w Limanowej
ul. Józefa Marka 9
34-600 Limanowa

tel: 18 33 37 800


FIA EHC – Wyścig Górski Limanowa wraca do gry – informacja prasowa

Bolid wyścigowy startujący nad nim dmuchany napis Małopolska

Po rocznej przerwie, spowodowanej pandemią COVID – 19, powraca wyścig górski Limanowa ( Stara Wieś) – Przełęcz pod Ostrą. 12 Hill Climb Limanowa po raz kolejny będzie wielkim świętem polskiego i europejskiego motorsportu. W rozgrywanych na liczącej 5493 metry trasie zawodach znów pojawią się najszybsi kierowcy starego kontynentu ( w wyścigach górskich nie są rozgrywane mistrzostwa świata), walczący o punkty w 9 Rundzie FIA EHC – Mistrzostwach Europy FIA w Wyścigach Górskich. Międzynarodowym zmaganiom towarzyszyć będą dwie rundy ( 7 i 8) Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski.

Mistrzostwa Europy w wyścigach górskich są najstarszym wyścigowym serialem, rozgrywanym od lat 30 – tych XX w. W pierwszej edycji mistrzostw, w 1930 r. w kategorii aut wyścigowych zwyciężył Hans Stuck (DEU Austro- Daimler) zaś wśród aut dziś nazywanych produkcyjnymi najszybciej jeździł gwiazdor wyścigów torowych, Rudolf Carracciola (DEU, Mercedes Benz). Rozgrywany od 2009 wyścig w Limanowej awansował do elitarnego grona imprez zaliczanych do FIA EHC w 2014 r, na najwyższym stopniu podium stanął wtedy Miloš Beneš (CZE). W 2018 rekord trasy pobił wielokrotny Mistrz Europy Christian Merli ( ITA), którego czas przejazdu: 1:51,398 i średnia prędkość. 178 km/h są obowiązującymi do dziś rekordami.
Limanowska trasa to arena pojedynków najszybszych Europejczyków jeżdżących tzw. bolidami: Merlego i Simone Faggioli (ITA), za ich plecami toczą się zmagania kierowców aut z nadwoziem zamkniętym. Podczas zawodów w 2019, w Kat. 2 ( bolidy) zwyciężył Faggioli, za nim uplasowali się Merli – obaj z równym dorobkiem punktów zakończyli sezon z tytułami Mistrza Europy oraz Christoph Lampert ( AUT), który zakończył sezon z brązowym medalem. W Kat. 1 ( samochody z nadwoziem zamkniętym) tryumfował Jan Miloň ( SVK, II Wicemistrz Europy), wyprzedzając Konrada Bielę ( POL) i Antonino Migliuolo ( ITA, wicemistrz Europy). W 2020 z powodu pandemii zarówno mistrzostwa ( FIA EHC) jak i puchar (FIA IHC) Europy, nie odbyły się.

tłum kibiców oplata bolid wyścigowy zjeżdżający do boksu

Co roku w ocenach FIA, rozgrywane w Małopolsce, organizowane przez Auto Moto Klub Limanowa zawody są bardzo wysoko oceniane przez Światową Federację Samochodową FIA. Wyścig lokuje się w pierwszej trójce najlepszych imprez w kolejnych sezonach. Podczas wyścigowego weekendu wokół trasy pojawia się nawet 20 tys. kibiców. Mają możność bezpośredniego kibicowania zawodnikom i śledzenia wyników on – line w swoich telefonach komórkowych. Dla tych, którzy do Limanowej przyjechać nie mogli, pocieszeniem mogą być relacje na żywo w internecie czy telewizji ogólnopolskiej i regionalnej.
Zgodnie z misją FIA i Polskiego Związku Motorowego, organizatorzy zawodów kładą ogromny nacisk nie tylko na bezpieczne kibicowanie, ale także edukację kibiców związaną z bezpieczeństwem ruchu drogowego. Limanowski klub stale prowadzi wśród młodzieży akcje edukacyjne, związane z bezpieczeństwem ruchu drogowego (BRD). W liście przesłanym do Auto Moto Klubu Limanowa wspomina o tym Minister Infrastruktury, Andrzej Adamczyk, który objął patronat honorowy nad wyścigiem. – 12. Wyścig Górski Limanowa jest imprezą, która z jednej strony pozwalana przeżywanie sportowych emocji, a z drugiej – stwarza okazję do przypomnienia, jak ważna dla wszystkich użytkowników ruchu drogowego jest bezpieczna jazda. Dzięki rozwojowi technologii oraz w związku z coraz bardziej rygorystycznymi procedurami, wyścigi samochodowe stają się coraz bezpieczniejsze dla ich uczestników. Nieszczęśliwe zdarzenia należą obecnie do rzadkości. Jestem przekonany, że i Wyścig Górski Limanowa przebiegnie bez przeszkód. Wyczekując tego wydarzenia nie możemy jednak zapominać o tym, że okazją do szybkiej i wyczynowej, a momentami ryzykownej jazdy mogą być tylko wyścigi i rajdy, nie zaś jazda w codziennych warunkach. Wszyscy jesteśmy odpowiedzialni za poziom bezpieczeństwa na naszych drogach. Większość z nas nie jest rajdowcami, a zwykłymi użytkownikami dróg. Jako rząd mamy obowiązek dbać o jak najwyższy poziom bezpieczeństwa na naszych drogach. Czynimy to poprzez działania na trzech polach: inwestycji, prawa i edukacji. Nowe i zmodernizowane drogi, skrzyżowania, chodniki i ścieżki rowerowe umożliwiają bezpieczniejszą jazdę. Takie dobre zmiany dzieją się w całej Polsce: na drogach krajowych i lokalnych. W czerwcu 2021 r. weszły w życie przepisy, dzięki którym ma szansę zwiększyć się bezpieczeństwo ruchu drogowego wśród najmniej chronionych jego uczestników. Pieszy uzyskał pierwszeństwo w momencie wchodzenia na jezdnię i jest on zobowiązany do zachowania szczególnej ostrożności podczas jej przechodzenia. Limit prędkości w obszarze zabudowanym został zrównany do 50 km/h przez całą dobę. Nie jest już także możliwa jazda na drodze szybkiego ruchu bezpośrednio za innym pojazdem: wprowadziliśmy minimalne wymagane odstępy. Nawet najlepsze i najbardziej rygorystyczne prawo nie pomoże jednak, jeśli nie będziemy każdego dnia edukowali się i przypominali sobie, jak ważna jest kwestia bezpieczeństwa na drodze oraz że wszyscy my kształtujemy krajobraz na polskich drogach, chodnikach i ścieżkach rowerowych. Musimy o tym stale pamiętać. Uczestnikom 12. Wyścigu Górskiego życzę powodzenia. Jestem pewien, że będzie to dla Państwa niezapomniane przeżycie oraz że cała impreza przebiegnie w sposób spokojny i bezpieczny.
Na czele Komitetu Honorowego stanął Prezes Polskiego Związku Motorowego Michał Sikora (POL), Dyrektorem zawodów jest Bogdan Pałka (POL) zaś Zespołem Sędziów Sportowych kierować będzie Ludek Kopecky (CZE).
Podobnie jak w 2019, Obserwatorem ze strony FIA będzie Kevin Ferner (DEU), któremu towarzyszyć będzie Obserwator Techniczny FIA Gordon Forbes (GBR). Obserwatorem PZM został Łukasz Biegus (POL) a Delegatem Technicznym PZM po raz kolejny jest Marek Szczechura (POL).
12. Hill Climb Limanowa rozpocznie się w piątek 23 lipca od Odbioru Administracyjnego i Badania Kontrolnego, które zostaną przeprowadzone w Limanowej. Sobotnie ( 24.07) zawody – 7 Runda GSMP ( dla kierowców klasyfikowanych w Mistrzostwach Europy będą to podjazdy treningowe) rozpoczną się o godz. 9:00, w niedzielę 25.07 od godz. 9:00 rozgrywana będzie 8 Runda GSMP zaś o godz. 11:30 rozpoczną się podjazdy wyścigowe 9 Rundy FIA EHC. Szczegóły dotyczące wyścigu znaleźć można na oficjalnej stronie zawodów: www.wysciggorski.pl.

Mariusz Suss, Rzecznik Prasowy FIA EHC Limanowa
fot. Agnieszka Wołkowicz

image_pdfimage_print

Udostępnij

[ssba-buttons]
Skip to content