I Liceum Ogólnokształcące im. Władysława Orkana w Limanowej znalazło się wśród laureatów ogólnopolskiego projektu edukacyjnego, który miał spełnić następujące warunki:
- zawierać kreatywne i ambitne założenia, elementy stanowiące o unikatowości pracy konkursowej,
- cechować się interesującą i oryginalną tematyką,
- stanowić korzyści edukacyjne dla ucznia,
- zawierać precyzyjny opis pomysłu i sposobu jego realizacji,
- w ciekawy sposób przedstawiać pomysł (plik graficzny, fotorelacja, prezentacja, krótki film).Do konkursu zgłoszono prawie 900 projektów edukacyjnych. Projekt uczniów 1 Lo im. Władysława Orkana w Limanowej pt. „Ekologiczny escape room i inne EKO-bajery” został doceniony przez Kapitułę Konkursową i uzyskał grant, który zostanie wykorzystany na zakup materiałów niezbędnych do realizacji projektu oraz na skonstruowanie metalowego serca – pojemnika na zakrętki, który postawimy w naszej szkole (wówczas zbiórka zakrętek może trwać przez wiele lat). Poza tym nasza szkolna biblioteka otrzyma półroczną prenumeratę czasopisma „Focus”.
Projekt uczniów z Limanowej został doceniony, ponieważ:
*podejmuje działania na rzecz środowiska,
* kształci świadomość ekologiczną oraz promuje taki styl życia, który może być korzystny dla przyszłości naszej planety,
* „wychodzi poza szkolne mury” – autorzy współpracują z jednostkami samorządu lokalnego,
* młodzież angażuje się w akcję charytatywną (zbiórka zakrętek),
* młodzież stara się wykorzystać nowoczesne metody nauczania (escape room, debata oksfordzka) i technologie, by uatrakcyjnić podjęte działania,
* celem projektu 1 LO jest dbanie o ekologię, ale przy wykorzystaniu różnorodnych działań (każdy uczestnik może znaleźć coś, co mu odpowiada),
*cechuje go nieszablonowe, kreatywne i pomysłowe podejście do tematu ekologii.Projekt koordynowany przez mgr Katarzynę Sochacką-Wilk, zrealizowany będzie przy udziale uczniów z kl. 1 Fp do maja br. Pomysł polega na wcieleniu w życie postaw i zachowań proekologicznych, dzięki czemu społeczność uczniowska może zmienić swoje codzienne nawyki i w ten sposób zrobić pierwszy krok, by dbać o naturę i świat. Chcemy, by nasze działania były kreatywne i atrakcyjne dla młodzieży. Uczniowie, biorący udział w projekcie, nie tylko zwiększyli swoją świadomość ekologiczną, ale przede wszystkim świetnie się przy tym bawili.Realizacja projektu będzie zawierać następujące działania:a) stworzenie ekologicznego escape room’u,
b) zorganizowaniu pokazu ekomody,
c) nagranie i opublikowanie teledysku, który będzie zachęcał do bycia EKO (uczniowie samodzielnie napiszą słowa i zmontują klip, który będzie promował bycie EKO w szkole),
d) zorganizowanie warsztatów „Drugie życie” – czyli malowanie szkła w celu nadania drugiego życia przedmiotom i stworzenia z nich małych „ekoarcydzieł”,
e) zorganizowanie debaty oksfordzkiej pt. „Plusy i minusy bycia EKO”,
f) zorganizowanie wykładu promującego ekologiczny styl życia, we współpracy
z jednostkami samorządu lokalnego, które zajmują się dbaniem o środowisko
i propagowaniem ekologicznego stylu życia,
g) zorganizowanie zbiórki zakrętek, które zostaną przekazane na cel charytatywny.Mamy nadzieję, że dzięki podjętym działaniom młodzież zdobędzie wiedzę z zakresu ekologii i dbania o środowisko, nauczy się ponownego wykorzystania materiałów recyklingowych, rozwinie swoją pomysłowość, kreatywność. Nauczy się również empatii, chęci niesienia pomocy potrzebującym poprzez zwyczajne, prozaiczne działania. Uczniowie rozwiną także swoje zdolności interpersonalne, nauczą się zasad udziału w debacie oraz współpracy w zespole, co jest dziś – w XXI w. kompetencją kluczową. Ale przede wszystkim, chcielibyśmy, by przy realizacji projektu uczniowie świetnie się bawili!
Przebieg projektu oraz podsumowanie działań młodzieży z 1 LO w Limanowej będzie można śledzić na fanpage’u szkoły: https://www.facebook.com/1lo.limanowa
źródło: 1lo.limanowa.pl