„Czyste Powietrze” – uwaga na umowy! Rzecznik Konsumentów radzi, na co zwracać uwagę

5 listopada 2024 r.

Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Limanowej w związku z pojawianiem się licznych spraw związanych z zawieraniem przez mieszkańców powiatu limanowskiego niekorzystnych umów z przedsiębiorcami świadczącymi usługi związane z uzyskaniem dofinansowania w ramach programu „CZYSTE POWIETRZE” oraz zrealizowania inwestycji poprzez zakup i montaż instalacji centralnego ogrzewania i ciepłej wody (w tym: kotłów na paliwo stałe biomasę, kotły gazowe, kondensacyjne, olejowe, elektryczne, pompy ciepła), montaż wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła, montaż fotowoltaiki prosi o zachowanie przez Konsumentów czujności w trakcie zawierania umowy i przedsięwzięcie w tym celu następujących działań:

• analizowania zawieranej umowy pod kontem praw i obowiązków nakładanych na Konsumenta;
• ustalenia całkowitej kwoty jaką Konsument zobowiązuje się do zapłaty na rzecz Przedsiębiorcy;
• ustalenia czy w ramach zawartej umowy nie zostało udzielone przedsiębiorcy pełnomocnictwo do wystąpienia do banków z wnioskiem o zawarcie umowy kredytu lub pożyczki;
• konsultowania treści zapisów zawieranej umowy z prawnikami, radcami prawnymi, adwokatami lub Rzecznikiem Konsumentów;
• wystrzegania się udzielania niesprecyzowanych pełnomocnictw do uzyskania dotacji
w ramach programu „Czyste Powietrze” w których brak spersonalizowanych danych osoby na rzecz której udzielane jest pełnomocnictwo;
• pozyskiwania w Gminnych punkach konsultacyjno-informacyjnych wszelkich informacji dotyczących warunków formalnych i technicznych warunkujących otrzymanie dotacji wraz z ustaleniem przewidywanej kwoty przyznanej w ramach programu;
• sprawdzania Przedsiębiorcy pod katem jego rzetelności oraz umocowania osoby reprezentującej Przedsiębiorcę do zawarcia umowy;
• zachowania czujności w stosunku do firm, które same wpraszają się do zaoferowania usługi;
• uzyskania pisemnego potwierdzenia wpłat dokonywanych na rzecz Przedsiębiorcy.

Poradę prawną w tym zakresie mieszkańcy powiatu limanowskiego mogą uzyskać u Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Limanowej bądź u radców prawnych świadczących nieodpłatną pomoc prawną w Starostwie Powiatowym w Limanowej bądź w innych punktach nieodpłatnej pomocy prawnej działających na terenie powiatu limanowskiego, a także w Punktach Obsługi Ekodoradcy które działają w Urzędach Gminy po wcześniejszym umówieniu telefonicznie bądź osobiście wizyty.

image_pdfimage_print

Udostępnij

Skip to content