Nie masz szybkiego internetu? Zgłoś zapotrzebowanie na: internet.gov.pl

Duży Baner SIDUSIS

Kancelaria Prezesa Rady Ministrów informuje, że na podstawie przepisów ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych, która wprowadziła przepisy umożliwiające wdrożenie Systemu Informacyjnego o Dostępie do Usług Stacjonarnego Internetu Szerokopasmowego – od dnia 1 stycznia 2023 r. system ten jest dostępny dla wszystkich.

Nie masz szybkiego internetu? Zgłoś zapotrzebowanie na internet.gov.pl

System informacyjny, zawierający dane o dostępie do usług stacjonarnego internetu szerokopasmowego, jest sukcesywnie aktualizowany. Od 1 grudnia 2022 r. zgłoszono możliwość świadczenia usługi dostępu do internetu w ponad 6,7 miliona punktów adresowych w Polsce, natomiast od 1 stycznia br. przyjęto prawie 2800 zgłoszeń obywateli o zapotrzebowaniu na internet. Każdy z nas może sprawdzić, czy dany punkt adresowy jest w zasięgu internetu szerokopasmowego i zweryfikować poprawność przedstawionych w systemie danych.
Na stronie https://internet.gov.pl/ możesz:
1. Sprawdzić dostępność usług.
2. Zgłosić potrzebę zapewnienia dostępu do internetu.
3. Zgłosić pustostan.
Każdy z nas może zweryfikować dane, które zostały wprowadzone do systemu informacyjnego. Już teraz obywatele sygnalizują, że np. system pokazuje punkt jako tzw. białą plamę, tymczasem w danym punkcie adresowym usługi szerokopasmowego internetu są dostępne. Bywa też, że operator deklaruje zasięg rzeczywisty, jednak po sprawdzeniu okazuje się on teoretyczny lub parametry usług nie odpowiadają tym zadeklarowanym w systemie.
Jeśli w danym punkcie adresowym nie ma dostępu do sieci, możesz zgłosić zapotrzebowanie na stronie internet.gov.pl. Doświadczenie pokazuje, że operatorzy szybko reagują na podobne sygnały od obywateli i w rekordowym czasie (nawet w ciągu godziny od zgłoszenia) kontaktują się z nimi, przedstawiając swoje oferty.
Jak to zrobić?
1. Wejdź na stronę https://internet.gov.pl/
2. Zaloguj się przez Profil Zaufany lub przy pomocy dowodu elektronicznego z warstwą elektroniczną.
3. Zgłoś zapotrzebowanie i weryfikuj prawdziwość danych!
Instytut Łączności – Państwowy Instytut Łączności, który odpowiada za prowadzenie systemu, także weryfikuje prawidłowość danych kontaktowych operatorów i sprawdza, czy parametry usług, które zostały zaraportowane, są tożsame z tymi, które widnieją na stronie internetowej danego operatora.

Mały baner informacyjny

Przypominamy o obowiązku zgłoszeń
Przekazywanie danych do systemu i ich aktualizacja w określonych terminach jest obowiązkiem wynikającym z ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych. Do tej pory formularz w systemie wypełniło ponad tysiąc przedsiębiorców telekomunikacyjnych, a większość z nich (951) przekazało dane o zasięgach. 156 podmiotów poinformowało, że nie świadczy usług dostępu do internetu.
Na podmiot, który nie wypełnia obowiązku przekazania informacji lub stosownych oświadczeń, albo wypełnia go w sposób nierzetelny lub niezgodny z prawdą, minister cyfryzacji może nałożyć karę pieniężną – od 100 do 100 tys. zł. Będzie ona nakładana w przypadkach rażącego lekceważenia obowiązku sprawozdawczego.

Inwestujemy w rozwój infrastruktury szerokopasmowej!
Jeżeli chcemy budować gospodarkę opartą na szybkich sieciach szerokopasmowych należy to zmienić – telekomunikacja powinna być dostępna wszędzie. Dotychczas korzystaliśmy ze środków Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa. Jego kontynuacją jest program FERC – Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy 2021-2027, w ramach którego na wsparcie naszych działań przeznaczono 800 mln zł. Dzięki tym środkom oraz we współpracy z inwestorami telekomunikacyjnymi, umożliwimy dostęp do bardzo szybkiego internetu w ponad 700 tys. miejscach określanych jako białe plamy.

 

Źródło/Foto: KPRM

image_pdfimage_print

Udostępnij

Skip to content