TOPSOR czyli Tryb Obsługi Pacjenta w Szpitalnym Oddziale Ratunkowym to projekt finansowany przez Ministerstwo Zdrowia. Ma na celu stworzenie wystandaryzowanego systemu rejestracji i przyjęć pacjentów Szpitalnych Oddziałów Ratunkowych. Dzięki zastosowanym rozwiązaniom technicznym takim jak biletomat, monitory, system powiadamiania głosowego, możliwe będzie jednolite zarządzanie obsługą pacjentów we wszystkich SOR-ach w kraju. W założeniu ma to nastąpić do końca 2021 roku.
Dzięki wprowadzeniu TOPSOR wszyscy pacjenci trafiający na szpitalny oddział ratunkowy są objęci jednolitym systemem triażu tj. ustalenia stopnia pilności oczekiwania na pierwszy kontakt z lekarzem. Znaczącą zmianą jest to, iż dzięki rozwiązaniom technicznym pacjent wie do jakiej kategorii został zaklasyfikowany i jaki jest czas oczekiwania na wizytę. To z kolei ułatwia mu decyzję, czy chce czekać na przyjęcie, czy jednak zdecyduje się na wizytę np. w placówce podstawowej opieki zdrowotnej lub nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, gdzie może szybciej otrzymać pomoc.
Kategorie triażu zastosowane w TOPSOR:
- kategoria czerwona – oznacza natychmiastowy kontakt z lekarzem,
- kategoria pomarańczowy – czas oczekiwania na pierwszy kontakt z lekarzem do 10 minut
- kategoria żółta – czas oczekiwania na pierwszy kontakt z lekarzem do 60 minut
- kategoria zielona – czas oczekiwania na pierwszy kontakt z lekarzem do 120 minut,
- kategoria niebieska – czas oczekiwania na pierwszy kontakt z lekarzem to 240 minut, ale w praktyce bez określenia górnej granicy, ponieważ każdy pacjent z kategorii „wyższej” dodatkowo wydłuża czas oczekiwania. Osoba w ciężkim stanie zawsze będzie miała pierwszeństwo.
Do kategorii „niebieskiej” przyporządkowani są pacjenci w dobrym stanie ogólnym , którzy nie wymagają pilnego wdrożenia diagnostyki i leczenia. Ma to rozwiązać problem z którym często borykają się oddziały ratunkowe, mianowicie napływu osób z dolegliwościami, które nie zagrażają bezpośrednio i poważnie życiu, a przecież SOR zgodnie z ustawą jest jednostką systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne (PRM), która udziela pomocy pacjentowi w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego.
Jak obecnie wygląda wizyta w SOR w Limanowej?
Osoby zgłaszające się na SOR pobierają z automatu bilet z oznaczeniem numeru w kolejce do rejestracji (zespół ratownictwa medycznego przywożący pacjenta do SOR dokonuje za niego poboru biletu w automacie zainstalowanym przy podjeździe dla środków transportu sanitarnego). Wraz z poborem biletu następuje rejestracja czasu przybycia pacjenta. Posługując się numerem na bilecie system powiadamiania głosowego informuje pacjenta o kolejnych etapach tj. konieczności podejścia do punktu rejestracji, czy punktu triażu. Podczas triażu pacjent zostaje zakwalifikowany do kategorii właściwej ze względu na jego stan zdrowia. Pacjent cały czas może kontrolować swój przewidywany czas oczekiwania na pierwszy kontakt z lekarzem – jest on wyświetlany na ogólnodostępnym monitorze. Aktualizacja tych informacji następuje nie rzadziej niż co 10 minut.